Nieuws van het Zeeuws Concertkoor, juni 2021

Er is weer licht aan het einde van de corona-tunnel.

Op korte termijn hopen we onze fysieke kooractiviteiten te kunnen hervatten.

In deze nieuwsbrief leest u wat u van ons kunt verwachten.

Het  jaar 2021 zou bij ons in het teken staan van 75 jaar Vlissingse Oratorium Vereniging.  Als gevolg van de corona-pandemie hebben we echter alle geplande jubileumconcerten, inclusief een historisch-dirigentenconcert met aansluitend receptie moeten annuleren.

Ons grote jubileumconcert staat nu gepland voor december van dit jaar. Het is een dubbel geworden: John Rutter 75th birthday, 75 jaar VOV.

Dit jaar markeert ook onze definitieve overgang naar Zeeuws Concertkoor, waarbij we altijd zullen blijven vermelden dat dit een initiatief is van de aloude Vlissingse Oratorium Vereniging.

Al onze concerten geven wij voortaan onder de naam Zeeuws Concertkoor.

1. Het zijn de concerten die strikt uitgaan van de vereniging: dus alleen met onze leden. De wekelijkse repetities ervoor vinden plaats op iedere maandagavond tijdens het schooljaar.
  2. Het zijn ook de concerten die wij organiseren als project, waarvoor iedereen zich kan opgeven en waarvan de repetities plaatsvinden op zaterdagochtenden.

Wilt u ons steunen? Wordt donateur van de Stichting Vrienden van de VOV. U krijgt dan een voorkeursrecht bij de aankoop van gereserveerde concertkaartjes.

Ons programma 2021 – 2023:

1. Groot Rutter concert: 11 december 2021 19.00 uur – Sint Jacobskerk Vlissingen

Op het programma: Gloria, Mass of the Children, Magnificat, carols, Te Deum.

Uitvoerenden: Lauren Armishaw, Robbert Muuse, koorschool kathedrale St. Bavo Haarlem, Zeeuws Concertkoor, Dordrechts Kamerorkest, Jos Vogel - orgel;

dirigenten: Pim Overduin en Sanne Nieuwenhuijsen (koorschool).

Wilt u meezingen: geef u dan op als lid van de VOV. De repetities ervoor starten weer op 5 juli 2021. Locatie: Scheldemond College Vlissingen.

Kaartverkoop: start in oktober 2021

1. Passie in Veere: Goede Vrijdag 15 april 2022 10.00 en 15.00 uur – Grote Kerk

Samen met de Primasscholengroep Walcheren / Noord-Beveland organiseert het Zeeuws Concertkoor ‘s-ochtends een kinder-Matthäus, met verteller en solisten. Het koor zingt daarbij koren en koralen uit de Matthäus-Passion. De kinderen zingen mee.

’s-Middags brengt het Zeeuws Concertkoor, samen met solisten en instrumentalisten,

Jos Vogel – orgel, brassband Excelsior Kloetinge en het bewegingstheater van Christie Rosseel een gedramatiseerde Matthäus-Passion: de Weg naar het Kruis / Via Crucis.

Wilt u meezingen: geef u dan op als lid van de VOV. De repetities ervoor starten begin januari 2022. Locatie: Scheldemond College Vlissingen.

Kaartverkoop middagprograma: start in februari 2022

1. Verdi – Messa da Requiem: 5 november 2022 – locatie n.n.b.

Uitvoerenden: solisten, Zeeuws Concertkoor, Promenade Orkest, brassband Excelsior Kloetinge, bewegingstheater Christi Rosseel; dirigent: Pim Overduin.

Dit is een project. Iedereen kan zich ervoor inschrijven. Koor: max. 150 zangers.

Alle info staat op:  https://zeeuwsconcertkoor.nl/

Bij het verschijnen van deze nieuwsbrief hebben zich al bijna 100 zangers aangemeld.

Vol is vol; hoort zegt het voort.

1. Eisinga – Requiem 1953:  eind januari /begin februari 2023 – div. locaties

Samen met het Vocaal Ensemble Cantare uit Goes onderzoeken we de mogelijkheid om het Requiem 1953 van Douwe Eisenga bij de Nationale Herdenking van 70 jaar Watersnoodramp in 2023 uit te voeren.

1. Matthaüs-Passion: 25 maart 2023 – Sint Jacobskerk Vlissingen

Uitvoerenden: solisten, Zeeuws Concertkoor, Holland Symfonieorkest; dirigent Pim Overduin.

Dit is een project: 7 koorrepetities op zaterdagochtend, vanaf begin januari 2023.

Iedereen kan zich ervoor inschrijven. Koor: max. 150 zangers

De inschrijving start in maart 2022.

1. Dvorak – Stabat Mater: 4 november 2023 – Sint Jacobskerk Vlissingen

Uitvoerenden: Zeeuws Concertkoor; solisten en orkest n.n.b.; dirigent Pim Overduin.

Wilt u meezingen: geef u dan op als lid van de VOV.

Wij hopen dat hiermee uw belangstelling is gewekt.

Wilt u donateur worden: mail aan stichtingvrienden@zeeuwsconcertkoor.nl

Wilt u ons sponsoren en/of wilt u in onze programmaboekjes adverteren: neem contact met ons op via info@zeeuwsconcertkoor.nl

Namens het bestuur van de VOV / Zeeuws Concertkoor,

Martin Ruppert, voorzitter