Concertverslag 21 december 2019

BACHje vol met stro, een korte terugblik

Het Zeeuws Concertkoor verzorgde op 21 december twee kerstmatinees voor kind en gezin: BACHje vol met stro, in de St Jacobskerk in Vlissingen.

Als nieuweling in het koor vraag je je dan wel af: wat is dat BACHje dan wel? Duidelijk is dat het gaat om werk van componist J.S. Bach, en wel om delen uit het Weihnachts-oratorium. Niet het hele werk, maar een aantal delen daaruit. Dus een BACHje. Het programma is vooral bedoeld voor gezinnen met jonge kinderen. Het gaat om muziek, het gaat om solozang, het gaat om koorwerk en er is een vertelling, die het geheel verbindt en omlijst.

Bach heeft het Weihnachtsoratorium geschreven met als inspiratiebron het verhaal over de komst van het Christuskind. Dat verhaal heeft hij op muziek gezet. Maar er is tijdens het concert meer! Er is muziek en er is een verhaal. Voor het verhaal is er een verteller: Marcel van As. Marcel is in stijl aangekleed en komt het toneel op met een lantaarn in zijn ene hand en het voorleesboek in zijn andere hand. Als geen ander weet hij het verhaal over de komst van het Christuskind tot leven te brengen. Dat doet hij op een meeslepende en boeiende manier.

Het Zeeuws Concertkoor vertolkt verschillende koorpartijen uit het stuk van Bach. Voor het orkest is weer een beroep gedaan op het Kerstorkest, met Jos Vogel op kistorgel. Er zijn ook solisten: Daphne van Zundert, mezzosopraan, Jeroen Nieuwenhuyzen, bas en John Post, tenor. Pim Overduin is dirigent en voert zo de muzikale leiding. Dat doet hij als geen ander: hij staat ontspannen op de bok voor het orkest en het koor. Zo neemt hij de solisten, de muzikanten en de koorleden mee door de stukken die we ten gehore brengen.

Het programma begint met het zingen van enkele traditionele kerstliederen. De verteller komt op en kijkt met verbazing naar wat hij op het toneel aantreft. Een orkest, een koor, een dirigent in een prachtig kostuum met een baton in zijn hand. Hij neemt het publiek mee door het Kerstverhaal door delen van het verhaal voor te lezen en het jonge publiek daar ook actief bij te betrekken. Via de herders en de koningen naar de stal. De stal waar het Christuskind in de kribbe ligt op een bedje van stro. De verteller laat ons gaande zijn verhaal kennismaken met de verschillende instrumenten uit het orkest. Van dwarsfluit en hobo tot violen en cello’s. Natuurlijk komt ook de trompet aan bod: het koninklijke instrument.

Al met al een prachtig concert in een sfeervolle St Jacobskerk met de rijkversierde kerstboom. Alle pracht en praal aanwezig voor een concert om te beleven en van te genieten. En dat hebben de vele jonge bezoekers ook gedaan.

Dank natuurlijk aan iedereen die dit concert mogelijk heeft gemaakt.

Oostkapelle, januari 2020
Ron Waverijn, tenor.